Trafikalt grunnkurs

Diversity

Kan tas fra man er 15 år.

Består av 17 timer, hvorav 3 timer er mørkedemo og 4 timer er førstehjelpskurs. Mørkedemo kjøres fra 16. oktober til 31. mars.

Trafikalt grunnkurs holdes i Oslo og inneholder:

• Grunnleggende forståelse for trafikk
  • Mennesket i trafikken
  • Øvelseskjøring og kjøreerfaring
  • Mørkekjøring
  • Førstehjelp
  • Tiltak ved trafikkulykke

Trafikalt grunnkurs skal gi en grunnleggende forståelse for hva det innebærer å være sjåfør. Kurset er obligatorisk og felles for alle klasser, men dersom du har førerkort i en annen klasse fra før av trenger du ikke å gjennomføre trafikalt grunnkurs.

Trafikalt grunnkurs – bevis
  • Når kurset er fullført får du et bevis som gir deg rett til å øvelseskjøre
  • Tar du kurset i perioden 16. mars – 31. oktober uten å få gjennomført mørkekøring må du finne på beviset ditt når på året, eller hvor lang tid framover, det er gyldig.
  • Et godt tips er å ta mørkekjøringen så fort som mulig. Når du har gjennomført den, får du tilsendt et nytt bevis fra Statens vegvesen og du kan øvelseskjøre hele året.
  • Beviset og godkjent legitimasjon med bilde må du ha med deg både når du tar kjøretimer ved trafikkskolen og når du øvelseskjører privat
  • NB! Ta kontakt med en av trafikkstasjonene til Statens vegvesen dersom du mister beviset

Er du over 25?

• Da er du fritatt for deler av trafikalt grunnkurs
  • Førstehjelp og mørkekjøring er likevel obligatorisk, og må gjennomføres før du tar den praktiske prøven

Se våre priser og kontakt oss for påmelding!

Les mer om trafikalt grunnkurs